Monday, December 1, 2014

אגדת פרסי הנובל: אשכנזים זכו ביותר פרסים מספרדים?

סרז' הרוש

סרז הרוש – זוכה פרס נובל לפיזיקה

אחד הזנים המכוערים והנפוצים ביותר של מצדדים בתורת גזע יהודית הם אלה שטוענים לעליונות שכלית של יהודי  מרכז-מזרח אירופה על אחיהם הספרדים והמזרחים על ידי זריקת מספרים הקשורים למספר פרסי נובל שזכו בהם יהודים.

"אשכנזים זכו ב 300 פרסים, במה מרוקאים זכו חחחחחח"

"למען האמת אם תסתכל ביהודים זוכי פרס נובל תראה שאין שם מזרחיים, למען האמת רק יהודים אשכנזים תרמו לעולם, רק יהודים אשכנזים שווים.”




מעבר לעובדה שזה מטריף את הדעת שאנשים שהיו קורבן לתורת גזע שכמעט חיסלה את הקבוצה האתנית שלהם לגמרי משתמשים בטיעונים מהתחום הזה ביחס לאחרים
, שזה חייב להיות קצת לא נורמלי, התפיסות בנוגע למי זכה בכמה פרסי נובל שגויות לחלוטין.

להלן רשימה של יהודים ספרדים זוכי פרס נובל: 

הנרי מואסן (כימיה 1906
טוביאס אסר
(שלום, 1911) (היה שותף בהקמת בית הדין הבינלאומי הראשון
אמיליו סגרה (פיזיקה, 1959
רנה קאסן (שלום, 1968) (חיבר את הצהרת זכויות האדם של האו"ם אחרי מלחמת העולם השניה
סלבדור לוריא (רפואה/פיזיולוגיה, 1969
ברוך בנאסרף (רפואה/פיזיולוגיה, 1980
אליאס קנטי (ספרות, 1981
ריטה לוי מונטלצ'יני (פיזיולוגיה/רפואה, 1986
קלוד כהן טנוג'י (פיזיקה, 1987
סרז' הרוש (פיזיקה, 2013
בסך הכל עשרה זוכי פרס פרס נובל יהודים ממוצא ספרדי ("מזרחי"). בכמה פרסים זכו יהודים בסך הכל? 165, מתוכם פרסי השלום שזכו בהם יצחק רבין ושמעון פרס במשותף עם ערפאת (ובגין עם סדאת).
בסך הכל יהודים ממוצא אשכנזי זכו בפי 15 פרסים מיהודים ממוצא ספרדי. שזה נשמע הרבה עד שאתה מבין שהפער הזה משקף את פערי האוכלוסיה בין שתי העדות לאורך המאה העשרים. ב1938 היו 16.5 מליון יהודים בעולם, מתוכם לא יותר ממליון וחצי ספרדים. יהודים ממוצא מזרח אירופי היו 12 מליון ויותר, ביניהם ארבעה מליון יהודים בארצות הברית לבדה – המדינה שממילא זכתה במספר הגדול ביותר של פרסים מכל ארצות העולם. המדינה עם התשתית המדעית המפותחת ביותר מכל ארצות העולם והמדינה שתושביה כתבו את המחקר שלהם בשפה הדומיננטית של המחקר המדעי – אנגלית.
יהודים ספרדים ואשכנזים זכות בפרסי נובל בדיוק באותו יחס למספרם הכולל. מה שעושה את ההישג של יהודים ספרדים למרשים במיוחד היא העובדה שבעוד שרובם המכריע של יהודי אשכנז חיו במקומות שבהם השכלה אקדמית מתקדמת הייתה זמינה, רובם המכריע של היהודים הספרדים והמזרחים חיו בארצות שבהן לא הייתה השכלה זמינה שכזו: פחות מחצי מהיהודים הספרדים חיו במדינות אירופאיות או בשליטה אירופית, ובמדינות האלה ההישגים התרבותיים והמדעיים שלהם היו יוצאי דופן.
מילה אחרונה על גזענות: שלושה זוכי פרס נובל יהודים מרוקאים ישנם ברשימה: סרז' הרוש, קלוד כהן-טנוג'י וברוך בנאסרף. בהתחשב בכך שקהילת יהודי מרוקו לא עלתה על 200,000 איש באמצע המאה העשרים, ההישגים של הקהילה הזו מבחינת פרסי נובל לגולגולת עולים על זו של כל קהילה יהודית אחרת – על זו של כל קהילה אנושית אחרת בעולם לדעתי. אין עוד קבוצה שמונה כמה מאות אלפי אנשים והוציאה מתוכה שלושה זוכים בפרס נובל.
אם נוסיף לשלושת הזוכים היהודים-מרוקאים בנובל את שני מחדשי היישוב העברי, אהרון שלוש, שפרץ את חומות היישוב הישן ביפו, ורב דוד בן שמעון שעשה כמותו בירושלים, פתאום אתה מבין שיהדות מרוקו הקטנטנה הרימה תרומה עצומה לא רק לבניין הארץ אלא גם למחקר המדעי ולתדמית היהודית באופן כללי.
יהודי מרוקו מעולם לא חשבו להגיד ליהודי פולין "זכינו ביותר פרסי נובל מכם, החלוצים הראשונים היו שלנו, אתם בטח זן נחות של יהודי". אצל חלק לא מבוטל מיהודי מזרח אירופה התפיסה ההפוכה באה חופשי. איך זה? התשובה לא מאוד מסובכת: מי שהיו קורבנות של תורת גזע אימצו אותה לעצמם.
האנשים האלה, יהודים עם תפיסת גזע, שנואים עלי יותר מכל צורת חיים אחרת עלי אדמות. זהו פשע שאין עליו מחילה.

http://hazavit.com/?p=1803

No comments:

Post a Comment

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Video Players

Israel & Judaism Islam & Terrorism